Avui ens hem llevat amb la gran notícia del 10è Campionat Mundial de Trial de Laia Sanz, una crac de només 24 anys.
Des de sempre Catalunya i el món del motor han anat agafats de la mà. Des de la implantació de fàbriques com la SEAT, Gas Gas o Montesa, fins al naixement de grans campions que han fet de Catalunya una de les Meques del motor mundial.
Joan Garriga i Sito Pons van mantenir durant els finals dels 80, un dels duels més bèsties que es recorden en les cilindrades petites del Mundial de Motos. Jordi Arcarons, Marc Colomer i més recentment Toni Bou o Adam Raga lluiten a bord de les Montesa o Gas Gas per assolir el tron més alt del Trial.
A les 4 rodes, tampoc ens quedem curts. Marc Gené i Pedro M. De la Rosa van obrir la veda a l'entrada de catalans al selecte món de la F1. Ara Jaume Alguersuari lluita amb monstres com Michael Schumacher a cada circuit. El planter tampoc pinta malament. Dani Clos a la GP2 o Miquel Molina a les World Series esperen donar el salt a l'èlit del motor.
I qui no recorda gent com Àlex Crivillé, Sete Gibernau o Emili Alzamora, portant la senyera després de guanyar curses i més curses davnt gent com Mike Doohan o el mateix Valentino Rossi?
Ara els Espargaró, Márquez, Elias o Pedrosa, segueixen l'estela marcada per aquests grans campions.
El Dakar també és territori català. Marc Coma, Nani Roma o el malograt Isidre Esteve, paral·lític en un accident mentre corria per Andalusia, han fet més gran la llegenda del motor català.
Però tots aquests èxits no haurien estat possible sense l'empenta d'institucions com la Generalitat de Catalunya, que va impulsar la construcció del Circuït de Catalunya a Montmeló, una referència a nivell mundial. La bona gestió del Circuït de la mà de gent com l'Amand Barfull, el Ramon Praderas o els del RACC han fet possible l'èxit. Sense oblidar tampoc la formació de joves pilots com és el Programa de Joves Pilots del Circuït de Catalunya. D'aquí van sortir tots els cracs d'ara del motor a casa nostra.
Menció a part per la gent de TV3, que des de la seva creació han impulsat a fer conèixer el món del motor amb espais com el mític Motor a Fons o la compra l'any 1997 dels drets de la F1. Les narracions de Josep Lluís Merlos van enganxar molta gent a practicar i trionfar en qualsevol modalitat de cotxes o motos.
Felicitats a tots els cracs que sobre una moto o un cotxe aconsegueixen portar el nom de Catalunya al món.
Catalunya continua fent olor a benzina.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada