dimecres, 24 de desembre del 2014

Els Pastorets Blaugranes

Avui, vigilia de Nadal, temps de Pastorets i època on l'esport es pren un descans permeteu-me desitjar-vos un Bon Nadal d'una manera especial. Us proposo llegir aquesta versió del popular conte dels Pastorets de Josep Maria Folch i Torres. Uns Pastorets molt especials. A vere que us sembla.

Dia 24 de desembre de 2014. Catalunya. Ja és gairebé de nit i es veu un esplèndid cel de nit de Nadal blau amb estrelles. Som enmig d'un bosc tenebrós

Dos pastors Lluquet i Rovelló s'han perdut pel bosc, esporuguits, i es troben a Satanàs, que va disfressat amb un mantell negre que li cobreix el vestit vermell. Però entre les cames se li veu la cua. I al capse li veuen encara petites les dues banyes. Satanàs interroga els dos pastors:
SATANÀS:  Qui és que així destorba la quietud de meu bosc?
LLUQUET: És aquest d'en Rovelló, que està més esverat que un àrbitre novell a punt de xiular un Barça- Madrid
SATANÀS: Qui sou i on aneu?
LLUQUET: Ja veurà...
SATANÀS: Respon de pressa
ROVELLÓ: Lluquet, tinc por!
LLUQUET: No s'enfadi home. Som els vailets de la Masia
SATANÀS: I on és això?
LLUQUET:Ah miri. No es pot equivocar. Sap a Barcelona, a la Diagonal? Doncs giri direcció mar (si ja no fan obres) i tiri avall seguint l'Avinguda...
SATANÀS: Sac de rocs escantellats, miserable, que et burles de mi? Ja prou mofes. Digues on aneu?
LLUQUET: Burlàrvem de vos? Déu me'n guard.. Anàvem cap a Natzaret de Judea on hem de jugar un partit i veure la meravella més gran que s'hagi obrat damunt la terra
SATANÀS: Xiulets, àrbitres esmicolats. També sabeu això vosaltres? La nostra dissort és segura. Condemnació. Deu ser que el cel blanc encara vol avergonyir-nos més? Ara ve Llucifer
LLUCIFER: Salut, Rei de l'Avern
SATANÀS: Digues Llucifer. Què hi ha? Que es diu pel món?
LLUCIFER: Totes les promeses fetes pels profetes s'han complert. I amb aquesta passarà el mateix. Ja veuràs com el Messies no trigarà a arribar. Ja la donzella ha triat i és tant santa i és tan bella que mai ningú la podrà igualar.
SATANÀS: Qui és ella? D'on ve?
LLUCIFER: Es diu Maria. I és de Natzaret
SATANÀS: Condemnació. El meu furor en sentir això s'exhalta i tota la meva ràbia salta per proclamar guerra a mort. El cel mon poder no sap. Em volen aixafar el cap i alt com mai l'aixecaré.
LLUCIFER: Molt ben dit Satanàs. Però, qui són aquets dos minyons?
ROVELLÓ: Ai, ara si que anem bé
SATANÀS: Pilotes desinflades. Me n'havia oblidat. I ho deuen haver sentit tot.
ROVELLÓ: Ai Lluquet
LLUQUET: Ai, Rovelló
SATANÀS: Vosaltres heu d'apagar lña ràbia que tinc al cos. Acosteu-se tot seguit. Llucifer, fes omplir una olla d'oli bullent i amaneix-la bé amb essència d'esguinços, de fissures de peroné, de trencament de lligament... de tot el que trobis. Ah i tira-li un xic de pebre blanc, del més picant. De l'hort de Cal Bernabeu
ROVELLÓ: Ai Lluquet. Quina fi ens espera
LLUQUET: Fregits com el bacallà i sense poder jugar
SATANÀS: Que s'esverli la terra i comenci la guerra contra el poder eteren. Veniu fúries de l'infern.

Els dos dimonis banyuts s'emporten els pastors a l'infern on fan bullir les calderes del Johan Botero. Les fúries i els set pecats capitals es posen al servei de Satanàs, cantant. Lluquet i Rovelló contemplen l'escena esgarrifats

FÚRIES: Som les Fúries blaugrana. Som els monstres infernals. I al caliu d'un club etern,  furgem victòries capitals. Som la força. Som el llamp. Nostra feina és jugar. I d'entre tors els rivals, un de blanc volem esborrar. Som el foc, el llamp el tro

SATANÀS: Està bé. Jo Satanàs he quedat complagut amb vostra cançó, i pel to veig que teniu geni. JA poden avançar els set pecats capitals
FÚRIA 1: Aquí ens tens oh Satanàs i estem dispostas a obeïr tot allò que ens manaràs. Jo sóc el distribuidor que a la resta dóna joc
FÚRIA 2: Jo sóc el diable golut. I amb la meva habilitat no saps els gols que jo he evitat
FÚRIA 3: Jo amb la força anul·lo el jugador polivalent i el bo el faig per cremar
SATANÀS: Les armes poderoses triomfaran. N'estic segur. Marxeu i feu trebal bo, puix que em convé cada punt que em porteu ens farà guanyar un galó.

Els set pecats capitals, Llucifer i Satamàs estan a punt d'enforquillar els dos pastors quan apareix l'Àngel Sant Miquel per salvar Lluquet i Rovelló i aturar la conxorxa infernal.. Les fúries marxen corrents i Sant Miquel es dirigeix a Satanàs que està ajagut a terra vençut
SANT MIQUEL: Prou blasfèmies i heretgies, miserable criatura que amb les teves gosadies voldries tocar la donzella més pura. Cap poder pot lluitar amb la força invencible del poder celestial. I vosaltres fills meus seguiu els meus passos cap al camí bo
LLUQUET: Adeu fúries infernals. I vos Satanàs que no sigui res i si us cou poseu-vos una mica de Reflex que diuen que va molt bé.

Lluquet i Rovelló s'han trobat uns pastors que seguien el camí. S'aturen per menjar. Fan bullir una olla per fer sopa i quan està a punt apareix Llucifer vestit com un pastor més embolicat amb una manta. Els hi ofereixen un paquet de sal que en realitat és una pols que els fa adormir. Tots s'adormen excepte Lluquet i Jeremies, el cap dels pastors, que no es fien de Llucifer.
JEREMIES: Mira Lluqeut tots s'adormen.
LLUQUET: No serà la sal d'aquest perdulaire? D'on l'heu tret?
LLUCIFER: És de collita pròpia. És molt bona
LLUQUET: Si, però jo no n'he menjat pas de tant bona. I jo no m'adormo pas. I el Jeremies tampoc
JEREMIES: Si.. Jo l'he escopida tota. Nosaltres som els que no hem menjat sopa i no ens hem adormit. Per mi que hi ha art del dimoni
LLUCIFER: Llàstima amb aquests m'ha fallat.

El dimoni fa veure que s'endormisca. A poc a poc es va obrant un camí al cel i es va aclarint.
JEREMIES: Guaita Lluquet! Sembla que vol sortir l'albada
LLUQUET: I ara aquesta si que és bona. Sembla una nit de primavera. Despertem els companys. Nois desperteu-vos!
LLUCIFER: Això és obra del cel.. Es desperten com si les pólvores del  molt dormir no servissin per a res. Condemnació. Tot el meu treball per terra. Que la terra se mengoleixi.

Apareix Sant Miquel i anuncia als pastors l'arribada del Messies. I se'n va.
SANT MIQUEL: Glòria a Déu a les altures. En aquesta nit memorable ha nascut un diví infant. I és el rei dels reis. Celebrem la seva arribada anant a Betlem a adorar l'infant. Glòria a l'infant de Maria que ens porta la salvació.
LLUQUET: A Betlem me'n vull anar? Vols venir tu Rabadà?
ROVELLÓ: Vull esmorzar.
LLUQUET: A Betlem ja esmorzarem i a Jesús adorarem
JEREMIES: Que li donarem al fill de la mare? Què li darem que li sàpiga bo?
LLUQUET: Jo li daré la Copa d'Europa
ROVELLÓ Jo vaig corrent a l'Estadi a dur-li una pilota i un equip complert
LLUQUET: Anem corrent a adorar l'infant.

L'ACTE DEFINITIU

Els dimonis no han pogut aturar de cap manera l'arribada de l'infant. Satanàs ha convocat una trobada d'urgència per preparar l'última ofensiva demoniaca contra el cel. Satanàs i Llucifer envoltat de flames comencen a discutir davant tota la tropa.
SATANÀS: Us he reunit amb pressa per dir-vos que el cel ens ha vençut
LLUCIFER: Massa que m'ho temia
SATANÀS: Tu sempre tot ho temps. Si haguéssis complert les ordres amb traça el que ha passat al portal de Betlem no hauria passat, reàrbitres
LLUCIFER: Satanàs. Tots hem complert. Però tenim tanta pega que res no ha servit.
SATANÀS: Gespa pansida. I encara goses parlar?
LLUCIFER: I que vols que faci? He fet tot el que he pogut. I ho diré a tot arreu. Vaig anar a casa per casa de Cornellà-El Prat perquè Josep i Maria no trobessin allotjament. Vaig posar sal a les sopes perquè els pastors s'adormissin. Però va venir un àngel i vaig haver de fugir. Contra el cel no podem lluitar
SATANÀS: Graderies enfonsades. Qui ho gosa dir això davant meu?
LLUCIFER: Massa proves has vist.
SATANÀS: Proves que no valen res.
LLUCFER: Tot el que facis et sortirà malament.
SATANÀS: Llucifer, sembles un diable que t'hagis passat al cel.
LLUCIFER: Això mai
SATANÀS: Doncs perquè em repliques? Ara hem de lluitar més fort perquè l'enemic es mostra més decidit. Hem de lluitar amb totes les nostres forces. Esteu d'acord amb mi?
LLUCIFER: Si.
SATANÀS: Coque recuites. Escampeu-vos pel món i feu propaganda contra l'infant de Betlem. Digueu que és mentida que ell és fill de Déu. Recorreu tots els barris, des del Màgic fins a Pomar, predicant guerra al fill de Josep. I jo em reservo la feina més arriscada. Aniré al Portal de Betlem i calo foc a l'estable de Jesús perquè dels que hi ha a dintre no se'n parli més.

Tots els dimonis marxen de l'infern fins quan apareix Sant Miquel que barra el pas a Satanàs que el fa desapereixer humiliant-lo totalment davant els seus súbdits:
SANT MIQUEL: No intentis tal sacrilegi perquè seràss derrotat. Tota flama que atiis contra el Sagrat Portal farà créixer s'afugència rutilant.
SATANÀS: Això encara ho hem de veure i per això ho vull provar.
SANT MIQUEL: Insensat, la ira et cega. I seràs encara més humiliat. Abaixa el cap serp odiosa que per confusió més gran el teu orgull ha de baixar-se davant Jesús infant.
SATANÀS: Se'm fa un nus aquí a la gola que no em deixa respirar
SANT MIQUEL: Enfonsa't als abismes Satanàs!!


Que tingueu un molt Bon Nadal. Atipeu-se molt i compte amb les neules i els turrons. Ens retrobarem, el dia 29 amb el repàs del cap de setmana, l'últim del 2014, encarant ja el 2015.

BON NADAL A TOTS

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada